Overzicht
De behoefte aan de de juiste kennis in de beroepspraktijk
- De plaats van kennis in de beroepspraktijk
- De verschillende kennissoorten
- De professionele kennisverwachting
- Centraal staat het bevragen van oordelen en oordeelsvorming
Het menselijk gebrekkig oordeelsvermogen
- Inleiding op ons gebrekkig oordeelsvermogen
- Hoe mensen (niet zonder problemen) kennis verwerven, verwerken en uiten
- Ons gebrekkig oordeelsvermogen: epistemische doofdheid, stomheid en blindheid
- Cognitieve valkuilen en cognitieve instincten
- (1) Het verkeerd inschatten van onze waarneming
- (2) Onze gerichtheid kan gestuurd worden
- (3) We geven (te) snel betekenis aan feitelijke kennis
- (4) Tunnelvisie / confirmation bias
- (5) Rationaliseren
- (6) Beïnvloeding door (korte termijn) behoeften, interesses en angsten
- (7) De availability-bias
Een kritische houding als redmiddel
- Vragen stellen als redmiddel
- Wat is een kritische houding: één fundamentele vraag
- Drie methodes om de houdbaarheid van oordelen te bevragen
- (extra) Het verschil tussen een goed en een juist oordeel
- Methode 1 M.b.v. de criteria voor goede redeneringen (de HART-criteria)
- Methode 2 M.b.v. drogredenen
- Bevragen m.b.v. de HART-criteria (inleiding)
- Redeneringen en betogen
- Redeneren vs argumenteren (verdieping)
- Wat is argumentatie (definitie)?
- Soorten argumentaties
- Beweringen
- Standpunt (in de praktijk)
- Standpunt (verdieping)
- Argument
- Argumentatieve indicator
- Beweringen (premissen)
- Verbindende uitspraak
- De vier vormen van de nevenschikkende argumentatie (uitleg en beperkingen)
- Het verzwegen argument (definitie en uitleg)
- Een causaal verband-redenering (oorzaak/gevolg)
- Een analogie-redenering
- Een als-dan-redenering (kentekenrelatie)
Methode 3